Så gör du offboardingen till ett rekryteringsverktyg

01/03, 2019

”Min förra arbetsplats var verkligen…”
Hur ofta hör du att dina kollegor pratar illa om sin förra arbetsplats? Chefen lyssnade inte, ledningen fattade inte eller så var alla överbelastade. Dit skall jag aldrig söka mig, tänker du. Men precis så kommer även dina potentiella medarbetare att tänka när de får höra historier om er. Här kommer Zetups 6 bästa tips för en offboarding som lockar till sig såväl gamla som nya medarbetare.

1. Var ödmjuk

Hur surt det än må vara om medarbetaren går till konkurrenten precis före en viktig leverans, så glöm inte bort allt bra arbete ni har gjort ihop och hur medarbetaren bidragit under sin anställning. Ditt sista avtryck som ledare är det som medarbetaren bär med sig, så var ditt bästa jag! Fokusera på vad relationen kan ge dig framåt och erbjud dig att ge goda rekommendationer.

2. Var nyfiken

Ibland avslutas en anställning av helt naturliga orsaker. Individen kanske skall flytta, studera eller vill vidga sina vyer. Ibland beror det på något helt annat och då finns det ofta något viktigt att lära. Vad hade ni kunnat göra annorlunda? Berätta för medarbetaren om din bild av tiden ihop och hur värdefull och uppskattad medarbetaren har varit på arbetsplatsen. Var också nyfiken på hur medarbetaren har uppfattat er arbetsplats.

3. Proaktivt arbete

Gräset är inte alltid grönare på andra sidan. Genom att sköta offboardingen snyggt ökar du chanserna att värdefulla kompetenser kommer tillbaka. Kanske kan du rekrytera tillbaka viktiga resurser när du som mest behöver dem i framtiden.

4. Lunchsnack är bästa reklamen

Reklam och marknadsföring i all ära, men hur står det sig mot ordet från en nära kollega? När anställda som slutat pratar väl om er organisation ökar chanserna att allt fler kompetenser söker sig till er.

5. Avtackning

Ta tillfället att summera tiden och skapa en bra känsla innan ni skiljs åt. Fråga gärna hur medarbetaren själv vill bli avtackad, och ge närmsta teamet möjlighet att tacka av och önska lycka till. Det sänder inte bara ett viktigt budskap till medarbetaren som slutar, utan också till övriga teamet.

6. Vårda ditt nätverk

Världen är liten, och du kan mycket väl stöta ihop med tidigare kollegor igen. Se till att bevara goda relationer för framtiden.

Lycka till i ert employer branding!
Varma hälsningar,
Zetup-teamet